Fra LPG til trepellets

Veidekkes asfaltfabrikker i Moss og på Stange, skal redusere CO2-utslippene med 90 prosent ved hjelp av miljøvennlig oppvarming.

– Vi ønsker å være ledende på miljø i vår bransje, og gjør nå en rekke miljøtiltak over hele fjøla. Asfaltfabrikkene er der vi har størst utslipp, og blir derfor prioritert høyt. Vi starter nå i Moss og på Stange, men vurderer tilsvarende omlegginger flere steder, sier teknisk direktør Eivind Olav Andersen i Veidekke Industri.

Moss asfaltverk. Foto: Veidekke

 

Asfalt blir laget ved å blande steinmateriale med oljeproduktet bitumen. Dette krever typisk temperaturer på opp mot 180 grader, og da behøves det mye energi. Til nå har Veidekke brukt flytende petroleumsgass (LPG) til denne oppvarmingen, men nå skal gassen byttes ut med trepellets i to av Veidekkes største asfaltfabrikker. Fordi pelletsen er fornybar og erstatter forbrenning av fossilt karbon, vil omleggingen spare karbonkretsløpet for 8 600 tonn CO2 hvert år. Det utgjør 90 prosent av CO2-utslippene fra dagens asfaltproduksjon i de to fabrikkene.

Først ut i Norge

Leverandøren Bio Energy skal eie og drifte varmeanleggene som leverer energien til asfaltproduksjonen hos Veidekke.

– Dette blir de første asfaltfabrikkene i Norge som tar i bruk forstøvet pellets, og det vil overraske oss om ikke resten av asfaltbransjen følger etter. Vi er stolte av å være med på dette miljøprosjektet, sier daglig leder Odd Egil Reinås i Bio Energy.

– Hvert enkelt anlegg har en effekt på 12 MW pulver og 19 MW LPG.  Produksjonen vil være på 18 GWh i Moss og 14 GWh på Sørli i Stange, sier Reinås til Tekniske Nyheter. – LPG skal brukes som backup.

– Det vil gå med cirka 4 000 tonn pellets i Moss og cirka 3 000 tonn på Sørli, sier Reinås.

Støtte fra Enova

Enova støtter omleggingen med til sammen 14,2 millioner kroner. De håper å få flere asfaltentreprenører med på klimadugnaden.

– Alle asfaltfabrikker kan ta i bruk fornybar oppvarming, og Enova kan hjelpe til med å gjøre det lønnsomt. Hvis all asfaltproduksjonen i Norge ble like klimavennlig som den blir i Moss og på Stange, hadde det spart CO2 tilsvarende utslippet fra rundt 100 000 nye personbiler. Det er slike løsninger vi trenger i lavutslippssamfunnet, slår markedsdirektør Audhild Kvam i Enova fast.

Fabrikkene vil stå klare med ny, klimavennlig produksjon når asfaltsesongen starter neste år.

 

Publisert: 7. 10. 2016 

 

 

FORETAK

 

Tekniske Nyheter DA

Fjellveien 24
1678 Kråkerøy

Kontakt oss

ANSVARLIG REDAKTØR

 

Stig Granås

 

Se personvernerklæring

FACEBOOK OG RSS

Følg oss på Facebook Abonner på RSS feed

Kopirett © 2013
Tekniske Nyheter

 

Webdesign & drift: JKWEB