Verdens første kommersielle ferjestrekning på fornybart biodrivstoff

Fjord1 blir verdens første ferjeselskap som bruker biodrivstoff av HVO-typen til framdrift av ferjer. Fra januar 2016 skal ferjesambandet på strekningen Hella-Dragsvik-Vangsnes driftes på 2G MARINE fornybar diesel, levert av Eco-1.

Dette melder Fjord1 og Eco-1 i en pressemelding.

– 2G Marine er en fornybar diesel som har lengre holdbarhet enn fossil diesel, bedre vinteregenskaper og også gir stor reduksjon i lokale utslipp av NOx og svovel. Med bakgrunn i Stortingets krav til lav- og nullutslippsteknologi i framtidige ferjeanbud,er dette et svært viktig steg for Fjord1, forteller regionleder Tor Kristoffersen.

– Det har vært gjennomført korte testperioder og lavinnblandinger på ferjesamband i Europa tidligere, men ingen har tatt steget til hundre prosent biodrivstoff slik Fjord1 nå gjør, sier Geir Ingeborgrud i Eco-1.

– Det har vært gjennomført korte testperioder og lavinnblandinger på ferjesamband i Europa tidligere, men ingen har tatt steget til hundre prosent biodrivstoff slik Fjord1 nå gjør, sier Geir Ingeborgrud i Eco-1. Foto: Tekniske Nyheter

 

– Fjord1 AS skal være den sikreste og mest attraktive leverandøren av miljøvennlige ferjetransport for våre kunder, oppdragsgivere og samarbeidspartnere. Dette er derfor en viktig milepæl for selskapet.

– Samarbeidet mellom Fjord1 og Eco-1 har pågått siden mars, og har inkludert viktige utslipps- og driftstester gjennomført av Gas & DieselPower og Mitsubishi. Aldri før har noen tatt steget helt ut med biodrivstoff, sier daglig leder i Eco-1 Geir H. Ingeborgrud.

– Det har vært gjennomført korte testperioder og lavinnblandinger på ferjesamband i Europa tidligere, men ingen har tatt steget til hundre prosent biodrivstoff slik Fjord1 nå gjør. Derfor er denne lanseringen og samarbeidet mellom Fjord1 og Eco-1 historisk, sier Ingeborgrud.

  

FORETAK

 

Tekniske Nyheter DA

Fjellveien 24
1678 Kråkerøy

Kontakt oss

ANSVARLIG REDAKTØR

 

Stig Granås

 

Se personvernerklæring

FACEBOOK OG RSS

Følg oss på Facebook Abonner på RSS feed

Kopirett © 2013
Tekniske Nyheter

 

Webdesign & drift: JKWEB