Interessen for miljøsertifiserte boliger øker

Ettersom etterspørselen etter bærekraftige boliger øker, markedsføres stadig flere boliger også som bærekraftige. Med økt bevissthet om bærekraft øker også kravene til å kommunisere tydelig hva man leverer til boligkjøper.

Dette melder Grønn Byggallianse.

I en masteroppgave fra Eiendomsutvikling og -forvaltning ved NTNU tidligere i år, konkluderer Anne Hæhre med at dagens boligkjøpere finner både verdi og interesse i miljøvennlige boliger. Denne interessen har flere boligutviklere sett verdien av.

Det bekreftes av Forbrukertilsynet, som ser at markedsføringen av boliger som bærekraftige øker. Stadig flere bruker bærekraft og miljø i annonser. Derfor inviterte Grønn Byggallianse tilsynet til forum for boligutviklere nylig. 

Forbrukertilsynet fører tilsyn med aktørene i boligmarkedet og med miljøpåstander i markedsføringen. De jobber også forebyggende og veiledende, og i møtet ga de god veiledning om hva boligutviklere må passe på i sin kommunikasjon.

Tilsynet understreker blant annet at den som bruker miljøpåstander i markedsføringen, må kunne dokumentere påstandene. For å hjelpe sine medlemmer, har Grønn Byggallianse i samarbeid med Skanska laget en veileder for boligutviklere, om hvordan man skal kommunisere om BREEAM-sertifiserte boliger.

– Det er mange fallgruver i kommunikasjon og markedsføring om bærekraft. Vår kommunikasjonsveileder og Forbrukertilsynets ressurser gir en god veiledning og rettesnor, sier Anders Nohre-Walldén, leder for utvikling i Grønn Byggallianse.

Følg oss på Facebook

FORETAK

 

Tekniske Nyheter DA

Fjellveien 24
1678 Kråkerøy

Kontakt oss

ANSVARLIG REDAKTØR

 

Stig Granås

 

Se personvernerklæring

FACEBOOK OG RSS

Følg oss på Facebook Abonner på RSS feed

Kopirett © 2013
Tekniske Nyheter

 

Webdesign & drift: JKWEB