Første stasjon for flytende og komprimert biogass er under bygging

Nylig satte AGA gravemaskinen i gang for bygging av den første fyllestasjonen for flytende- og komprimert biogass i Norge. Biogasstasjonen på Furuset skal levere det mest bærekraftige, flytende drivstoffet som er å oppdrive.

Dette melder AGA. Stasjonen åpnes i begynnelsen av desember 2018 og skal i hovedsak betjene tungtransporten i Oslo. Målet er å ha nok fyllestasjoner i Norge til at man kan kjøre klima- og miljøvennlig til alle de store byene i Norge.

– I dag ruller det omtrent 700 biogasskjøretøy på Østlandet, forteller Lars Tveitan Østvold, Sales Manager Clean Energy i AGA.

 

  

 Her setter AGA i gang gravearbeidet med det som skal bliNorges første fyllestasjon for både flytende og komprimert biogass. Foto: AGA

 

– De blir bare flere, derfor er det også viktig med en god infrastruktur. AGA har bygget fyllestasjoner for biogass siden 2009, og vi har bygget 19 fyllestasjoner med biogass til nå, men potensialet er mye større. Enova gir investeringsstøtte til transportbedrifter som vil kjøpe biogassdrevne kjøretøy og anleggsmaskiner. Det er blant tiltakene som vil drive utviklingen fremover. Stasjonen på Leirdal blir det 20. forsyningsanlegget i Norge, og del av et planlagt nettverk langs hovedfartsårene.

Bærekraftig

Stasjonen på Leirdal vil ha drivstoff som utelukkende kommer fra norsk, biologisk avfall. AGA legger stor vekt på at det er bærekraftig biogass, og Lars Tveitan Østvold understreker at deres biogass kun kommer fra avfall. 

– Biogassen er produsert nær der det brukes, og den kommer fra husdyrgjødsel, fiskeavfall, organisk avfall fra skog, matavfall, slam og kloakk, og er i så måte kortreist. Biogjødsel fra biogassproduksjon, som gir næringsstoffer og mineraler tilbake til bøndene, er en bærekraftig bonus, sammen med biogass til transport. Dette er sirkulærøkonomi i praksis, sier han.
Den nye flytende biogassen gir like god kjørelengde som diesel, og den er klimanøytral.

– De store lastebilprodusentene Volvo, Iveco og Scania bygger nå lastebiler og trekkvogner med tanker for flytende biogass, sier Østvold. – Vi har som ambisjon at 20 prosent av all tungtransport i Norge går på biogass innen 2030, men vi kan ikkegjøre dette alene, så her må myndighetene på banen, oppfordrer Østvold.



FORETAK

 

Tekniske Nyheter DA

Fjellveien 24
1678 Kråkerøy

Kontakt oss

ANSVARLIG REDAKTØR

 

Stig Granås

 

Se personvernerklæring

FACEBOOK OG RSS

Følg oss på Facebook Abonner på RSS feed

Kopirett © 2013
Tekniske Nyheter

 

Webdesign & drift: JKWEB